طراحی نما

طراحی نمای ساختمان و ویلا

طراحی نمای ساختمان و ویلا و …، علمی می باشد که باید مطابق روز جلو برود. این دانش تلفیقی از مهندسی و خلاقیت می باشد.

برای طراحی نما اول باید سطح علمی شخص را به چالش بکشید. پس از آن با درنظرگرفتن محدودۀ اختیارات و فضا و کاربری ساختمان خلاقیت و جنبۀ هنری در نمای ساختمان به چشم می آید.

طراحی نمای ساختمان و ویلا با توجه به مدل ساختمان، تعداد طبقه های ساختمان، کاربری، شهری که ساختمان در آن قرار دارد، تفاوت خواهد داشت. لازم به ذکر می باشد که نمای کاربردی ساختمان به غیر از زیبایی باید مشخصاتی داشته باشد که آن را در برابر اقلیم ،شرایط ناگوار و … مقاوم سازی نماید.

ماهیت ظاهری یک ساختمان، نمای آن می باشد و بدست آوردن نقاط قوت در یک نما نیازمند تخصص بسیار بالا می باشد.

طراحی نمای ساختمان

نمای ساختمان بعنوان نخستین دید افراد از سطح کلی بنا محسوب می‍شود، به همین علت اهمیت بالایی خواهد داشت، طراحی نمای یک ساختمان قادر است در بالا بردن قیمت ساختمان در منطقه و محله شما تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. در این شرایط با طراحی مناسب نمای ساختمان جدا از زیبایی بنا، می‌توانید ارزش مالی ساختمان خود را نیز چندین برابر کنید.

فرض کنید بعنوان کارفرما ساخت بنای خود را آغاز نموده‌اید؛ فرم کلی و پلان‌ها به شکلی مناسب طراحی و اجرا می‌شوند و شما رضایت کامل از محیط داخلی خواهید داشت؛ اما شما وقت و دقت کافی را برای طراحی نمای ساختمان خود هزینه نمی‌نمایید و می‌خواهید ساختمان خود را هر چه زودتر تکمیل نمایید.

این کار کاری بیهوده خواهد بود. ساختمانی که فضای داخلی خوبی دارد اما طراحی نما جالبی ندارد؛ قادر نخواهد بود حس کنجکاوی ناظران را برای دیدن فضاهای داخلی ساختمان جلب نماید.

مهمترین سوالی که امکان دارد در طراحی نما ساختمان از نمای بیرونی برای کارفرمایان بوجود می‌آید، شمال موارد زیر می‌شود :

  • در طراحی نما چه نکاتی را مورد توجه قرار دهیم ؟
  • انواع مدل‌های طراحی نما بیرونی ساختمان شامل چه سبک‌هایی می‌شود ؟
  • آیا طراحی نما بر اساس نوع کاربری تفاوت خواهد داشت ؟

طراحی نما ساختمان اصول و نکات بسیاری دارد که هر یک تاثیر منحصری بر روی نمای ساختمان دارد، سه ماده مهم در طراحی نما ساختمان شامل سبک، کاربری و مصالح نما می‌شود.
ایجاد تناسب میان سبک طراحی نما بیرونی ساختمان، کاربری ساختمان و همچنین بهره‌گیری از مصالح جدید و قدیمی در ترکیب با یکدیگر، علاوه بر رعایت اصول و استاندارد ها و ضوابط طراحی نما فقط از بعضی طراحان مجرب برمی‌آید.

طراحی نما چه تاثیری بر ساختمان دارد ؟

نمای یک ساختمان است نشان دهنده ماهیت آن می‌باشد. یک طراحی نما با طراحی نما ساختمان مناسب برای یک سازه به آن بنا ماهیت، اعتبار و شخصیت خواهد داد. شکل ظاهری نما بایستی نمایان عملکرد و کاربری ساختمان و مورد استفاده آن را به افرادی که لز بیرون نظاره‌گر آن خواهند بود، به درستی منتثقل نماید. بعنوان مثال طراحی نما یک ساختمان اداری باید بطوری باشد که با نوع عملکرد آن متناسب باشد.

بعلاوه توجه به بافت محیط نیز امری بسیار مهم محسوب خواهد شد. بعنوان مثال طراحی نما ساختمان در منطقه جنوب از تهران یا طراحی نما ساختمان در محله بالا شهر تهران با طراحی نمای ساختمان در بافت سنتی تفاوت‌های بسیاری را دارا می‌باشد که با توجه به همان باید کار طراحی را انجام دهیم.سلیقه شخصی نیز می‌تواند در این طراحی بسیار موثر باشد. اما از طرفی اگر طراحی نما غیر اصولی انجام شود، امکان وجود مشکلاتی خواهد شد، در ثورتی که براساس اصول بافت شهری و استانداردها انجام نشود. از این رو اجرای سلیقه شخصی بدون درنظر گرفتن نمای محیط هم به زیبایی نمای ساختمان کمکی نمی‌کند و هم سبب آشفتگی خواهد شد. نمای یک ساختمان در یک شهر تاثیر مستقیم بر بدنه و شکل آن خیابان خواهد داشت.

عوامل بسیاری در طراحی نما بیرونی ساختمان موثر می‌باشد. بعضی از این عوامل شامل موارد زیر می‌شود :

  • زیبایی ظاهری ساختمان ها
  • جلوگیری از ایجاد آلودگی صوتی
  • جلوگیری از هدر رفتن انرژی در مواقع مختلف سال
  • افزایش مقاومت ساختمان
طراحی نمای ساختمان

تاثیر سبک در طراحی نمای ساختمان

نمای یک ساختمان هویت یک آن را نشان می دهد. یک معمار یا سازنده با طراحی نمای مناسب به ساختمان هویت، اعتبار و شخصیت می بخشد. طراحی بیرونی نما باید بیانگر عملکرد و کاربری ساختمان باشد و استفاده از آن را به بیننده القا کند. 

برای مثال نمای ساختمان اداری باید با عملکرد ساختمان مطابقت داشته باشد. توجه به بافت محیط نیز مهم است. به عنوان مثال طراحی نمای ساختمان در مهرشهر کرج یا طراحی نمای ساختمان در محله زعفرانیه یا پاسداران تفاوت های زیادی با طراحی نمای ساختمان در بافت سنتی مناطق مرکزی شهر دارد که باید مورد توجه معمار قرار گیرد.

انواع سبک در طراحی نما بیرونی ساختمان بعنوان نخستین اولویت شناخته خواهد شد، چون جز نخستین ملاک‌های انتخابی در طراحی نما محسوب می‌شود، هر کدام از سبک‌های طراحی نما ساختمان از ویژگی‌های خاصی برخوردار می‌باشند که متناسب با نیاز و خواسته کارفرما از آن‌ها بهره می‌گیرند.

از سایر موارد مهم در طراحی نما ساختمان می‌توان به کاربری نما ساختمان اشاره نمود.

 

طراحی نمای ویلا

بطور معمول برای ساختمان های ویلایی نماسازی کاری آسوده می باشد. در نخستین بررسی ها، باید به مکان قرارگیری ساختمان توجه داشته باشیم. در صورتیکه ساختمان ویلایی در شهرها و کلان شهرها مثل تهران و در مجاورت ساختمان های بلند مرتبه قرار داشته باشد، بایستی هماهنگی لازم برای مجوز های شهرداری انجام بشود و طراحی نما با درنظرگیری قوانین شهرداری اجرایی شود.

چنانچه ساختمان در مساحت هایی کوچکتر و ویلایی ساز باشد، با توجه به مدل بنا ، تمایل کارفرما ، اقلیم، جهت نور و باد و … آن را طراحی و اجرا کنیم.

توجه داشته باشید که فقط زیبایی نما مورد توجه قرار نخواهد گرفت. کارایی آن به مرور زمان و دوام آن بسیار اهمیت خواهد داشت. بعنوان مثال اگر آنالیز ساختمان از نظر شدت و سوی تابش نور خورشید به شکل صحیح انجام نگیرد، تعداد پنجره ها و جای قرار گرفتن آنها در نما صحیح قرار نمیگیرد و فضایی تاریک و یا دارای نور زننده ای بوجود خواهد آمد که جهت مهار کردن آن باید از پرده های ضخیم استفاده کنیم و در واقع پنجره کارایی نخواهد داشت.

در طراحی نمای ساختمان های ویلایی ( طراحی ویلا )، طراح از موادی بروز و خاص و طرح هایی نو بهره گیری می نماید تا امضای خود را داشته باشد.

طراحی نما مدرن

سبک مدرن روشی می‌باشد که بطور معمول با بهره‌گیری از قوانین و مقررات خاصی از بروزترین مصالح در نمای ساختمان استفاده می‌نماید. در طراحی مدرن نما از زوایای و خطوط عمودی و افقی خاصی استفاده می شود. نمای مدرن یکی از پرطرفداران نماها برای ساختمان های مسکونی است. در طراحی نمای ساختمانی مدرن بایستی اصول گوناگونی را رعایت نمود تا به نتیجه مطلوب برسیم. بهره‌گیری از مصالحی مثل آجر، سنگ و…، نورپردازی مناسب، قابلیت اجرای پلان و … بخشی از قوانین مربوط به طراحی نمای ساختمان می باشد.

طراحی نمای ساختمان جدا از تزئین ساختمان به بهتر شدن عمر مفید آن نیز تاثیر خواهد گذاشت. به همین علت می‌باشد که این روز به موضوع طراحی نما ساختمان از جمله طراحی نمای آن بسیار مهم است و از طراحی نمای مدرن بهره‌گیری می‌شود.

مصالح در طراحی نما مدرن

  1. نمای ترمووود
  2. نمای لوور آلومینیمومی 
  3. نمای اچ پی ال 
  4. نمای دکوراتیو
  5. نمای شیشه ای کرتین وال 
  6. نمای شیشه ای فریم لس 
  7. نمای سرامیک خشک 
  8. نمای شیشه ای اسپایدر
  9. نمای کامپوزیت 

انواع طراحی نما مدرن

طراحی نما ساختمان به سبک مدرن بر اساس نوع طراحی و مواد بکار گیری شده به انواع مختلفی تقسیم می شود. طراحی مدرن، طراحی مدرن هندسی، طراحی مدرن و … انواع بسیاری دارد که از هر المان در صورت نیاز بهره بگیرید. یکی از تفاوت های طراحی نما مدرن و کلاسیک استفاده از نور از مواد کامپوزیت می‌باشد که بغیر از پنل ها در طراحی داخلی نیز کاربرد فراوانی دارد.

امروزه یکی از سبک‌های بسیار جذاب در طراحی نما مدرن، طراحی محیط‌های چند منظوره در ساختمان‌های جدید می‌باشد بطوری که بتواند کاربری فضا را در زمان‌های مختلف تغییر دهد.

طراحی نما چوبی برای ساختمان

برای طراحی نمای چوبی برای یک بنا از ترمووود استفاده می‌نمایند. این محصولات با وجود این که زمان کمی است که در کشور ما وجود دارد ولی جایگاه بسیار خوبی را با توجه به استقبال مردم پیدا کرده است.

طراحی نما آپارتمانی

در طراحی نما، قوانین شهرداری اهمیت بسیار بالایی دارد. بهره گیری از مواد اولیۀ مدنظر طراح فقط با تایید هماهنگی با دیگر ساختمان ها صورت میگیرد. هنوز هم در شهرها و شهرستان هایی که قوانین شهرداری به طور کلی تر تنظیم شده است طراح می تواند راحت تر نمای ساختمان را طراحی کند اما نکته ای اهمیت میابد از لحاظ ظاهر شهری و چهره ی هر منطقه باید انتخاب نما و طراحی آن به دست افراد حرفه ای سپرده شود. زیرا تنها قانون تعیین کننده نیست و طراحان حرفه ای، خود ،اصالت هر منطقه و نوع نمایی که مناسب با آن باشد را در نظر خواهند گرفت.

طراحی نمای آپارتمانی به دلیل افزایش ارتفاع، جذاب تر خواهد بود. چرا که طراح مانند یک برگۀ سفید به ساختمان نگاه می کند و فضای بیشتری جهت خلاقیت و طراحی موجود می باشد. چالش های هر نوع ساختمان برای طراحی نما بسیار متفاوت بوده ولی نمی توان گفت که کدام یک ساده تر است.

یکی از اصول طراحی نمای آپارتمان ها ، رسیدن از جز به کل است. نمای ساختمان های ویلایی به سبب طراحی حجم ابتدایی نمای اولیه نیز به صورت کلی و از کل به جزئیات می رسد. اما نماهای اپارتمانی عمدتا از جز به کل طراحی می گردند. چالش هایی مانند ترکیب متریال ها با یکدیگر، هماهنگی تراس ها و ایوان ها در نما، پوشاندن تأسیسات در نما و … همگی باعث می شود تا یک طبقه و یا جزئی از ساختمان ابتدا طراحی گردد و در طبقات دیگر تکرار شود.

مطالعه کنید

طراحی نما ساختمان های مسکونی اداری و تجاری

ساختمان های اداری و تجاری بشکا کلی با تعریفی جداگانه دارند. یکی از موضوعاتی که برای این ساختمان ها تعریف می شود، علاوه بر تمایز آن ها، نورپردازی بیرونی به منظور جذب مخاطب و نورپردازی داخلی است.

معمولاً ساختمان های تجاری نماهایی چشمگیر و زیبا دارند تا مخاطبان متوجه زیبایی این ساختمان ها در میان ساختمان های دیگر باشد. به علاوه طراحی نما ساختمان های تجاری بایستی بشکلی انجام شود تا هجو بصری بوجود نیاورد. نورپردازی یکی از مهترین قسمتهای نماهای تجاری بشمار می رود. نما باید به شکلی تعریف گردد تا کاملاً قابل نورپردازی بوده و به علاوه نوع نورپردازی سبب مختل نمودن دید نشود.

این روزها یکی از پر طرفدار ترین نوع نما برای ساختمان های اداری و تجاری بهره گیری نماهای شیشه ای می باشد. یکپارچگی و استفاده نکردن از چند مواد اولیه در نمای تجاری می تواند به طراح کمک کند تا نمایی زیباتر داشته باشد. ساختمان های تجاری تا حدودی می تواند از قوانین خارج باشد زیرا زیربنای بیشتری داشته و کاملا جداگانه طراحی می شوند. اما نما تابعی از حجم کلی ساختمان بوده و به دلیل نیاز به استفاده از حداکثر فضا در ساختمان های اداری و تجاری نما به صورت جداگانه تعریف نمی گردد.

سبک در طراحی نمای ساختمان

در مقاله های گذشته به انواع سبک در طراحی نما به صورت کامل پرداختیم.

  1. نئوکلاسیک
  2. سبک مدرن
  3. پست مدرن
  4. سبک معاصر
  5. کلاسیک

همۀ افراد هنگام تردد در کئچه و خیابان ها، برخی اوقات نماهایی جذاب توجه آنها را جلب می کند و حتی فضای داخلی آنجا را نیز تصور خواهند کرد. هم اکنون بیشتر ما ساختمان هایی با نمای رومی را در اکثر نقاط تهران دیده ایم. نماهای لوکس، حتی با طراحی و قرارگیری در مناطقی نادرست نه تنها زیبا نیستند بلکه شکلی زننده پیدا خواهند کرد.

یکی از نقش های یک طراح گزینش سبک درست برای طراحی نما است. بعد از انتخاب سبک باید در بارۀ آنها تحقیق کرد و اکثر اوقات باید از آن سبک الگوبرداری کرد و دقیقاً هرآنچه که در آن بوده را پیاده سازی نکرد تا عنصری متناسب زندگی معاصر انتخاب نماییم.

طراحی نمای مینیمال

طراحی نمای مینیمال بر اساس قوانین معماری مدرن اعمال می‌شود. در مقابل طراحی نمای کلاسیک، در نمای مینیمال ساختمان، تزئینات جایی ندارند و عناصر به کار رفته صورتی ساده‌تر دارند. نمای مینیمال بر اساس آخرین پیشرفت هایی که با متریال‌های به روز و متنوع ایجاد گردیده است جای خود را در طراحی نما باز کرده است. بهره‌گیری از انواع مصالح ساختمانی که بغیر از زیبایی به ساختمان شما ماهیت می بخشد.

مصالحی مثل شیشه، کامپوزیت و فلز با سبکی جدید و طراحی زیبا و بعلاوه استفاده از نورپردازی با روش های روز دنیا و رنگ های گوناگون که جلوه ای باشکوه به ساختمان اعطا خواهد کرد. همچنین هزینه طراحی نمای مینیمال بسته به مواد اولیه استفاده شده می تواند کمتر از دیگر سبک‌های طراحی نمای ساختمان می‌باشد.

طراحی نمای تلفیقی

در این نوع طراحی که بیشتر در طراحی ساختمان های اداری و تجاری استفاده می شود از ترکیب شیشه، سنگ و کامپوزیت بهره می‌گیرند. ویژگی این نوع طراحی این است که در طراحی نمای تلفیقی ساختمان از انواع مصالح استفاده می شود و می توان از آنها استفاده کرد. با ایجاد امواج و طرح های ترکیبی بر روی نما می توانید زیبایی آن را تا حد امکان افزایش دهید.

طراحی نمای ایرانی اسلامی

در این نوع طراحی نمای ساختمان که غالباً در ساخت مساجد و اماکن مذهبی اسفاده می‌کنند، از مصالحی مثل سنگ، کاشی و آجر استفاده می شود و در تزئینات آن از طرح‌های اسلیمی بهره می‌گیرند. طراحی نمای اسلامی دارای ویژگی مخصوص و عناصر خاصی می‌باشد که این نوع طراحی را به یک الگو تبدیل خواهد کرد. از جمله این عناصر می توان به: طاق، خاتم، خاتم، کتیبه، ستون و گره خاطرنشان کرد.

انواع طراحی نما ساختمان

مواردی که پیشتر گفتیم در طراحی کلیه نماهای ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری بایستی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. ولی هر یک از انواع این ساختمان‌ها با توجه به نوع آن و کاربری که دارد باید طراحی نمای متناسب و مرتبط را داشته باشد.

طراحی نمای شهری

در نماهای شهری نوع ساختمان باید بسیار مورد توجه قرار گیرد و جهت طراحی هوشمندانه اقدام نمایید. بعنوان مثال در ساختمان های مرتفع یا آسمان خراش ها نمای کلاسیک خیلی کاربردی ندارد.

طراحی نمای ویلا و ساختمان‌های ویلا

بدلیل وجود ویلا ها در شرایط آب و هوایی گوناگون باید به طراحی نمای ساختمان در هر بخش نگاهی خاص داشته باشیم. سبک طراحی نما در این گونه ساختمان ها نوعی منحصر را دارا می‌باشد که با توجه به آن طراحی موردظنر انجام می‌شود.

شکل ساختمانی ویلا بایستی زیبا، منحصر، دارای مقاومت، متناسب با کل بنا، و با درنظرگیری میزان بودجه کارفرما باشد. ملاک قرار دادن اصول زیبایی شناسی علاوه بر این که به هزینه‌های پروژه چیزی اضافه نمی‌کند، بلکه بزیبایی جلوه آن را افزایش خواهد داد. استفاده از سبک های کلاسیک، مدرن و سنتی از مهمترین معیارها در طراحی بنا بشمار می‌رود.

بطور کلی در طراحی نما از تلفیق رنگ‌های مختلف، طرح‌ها و مصالح گوناگون مورد استفادهقرار می‌گیرد. شکل ظاهری یک ویلا نشان دهنده سبک یا مدل طراحی بکار رفته برای آن می‌باشد.

طراحی نمای ساختمان چند طبقه

در طراحی نما ساختمان های چند طبقه بایستی جنبه‌ها و اصوال زیبایی‌شناسی غیر از نمای قابل مشاهده از سطح خیابان مد نظر قرار گرفته شود. نمای ساختمان های آپارتمانی امکان دارد از چند سبک مختلف الهام گرفته باشد و در هر یک از آنها مصالح و مواد گوناگونی استفاده شود. در طراحی نما سک ساختمان باید به بافت کلی محل و همچنین میزان سرمایه کارفرمایان توجه بسیاری شود.

طراحی نما برج و آسمان‌خراش

معمولاً مقضود از طراحی ویلا، بوجود آوردن یک محل برای سکونت دائمی و یا ویلای تعطیلاتی برای افراد می‌باشد، طراحی نمای ویلا اولین ارتباط چشمی را با فرد دارد و به همین علت اهمیت ویژه‌ای دارد.

بدون شک طراحی نمای ساختمان استاندارد و تخصصی با طراحی نمای غیر استاندارد تفاوت های زیادی دارد. یک طراحی نما ارزان جدا از اینکه معیارهای زیبایی را رعایت نمی کند، به دلیل عدم طراحی مهندسی و مدولار، هزینه متریال و اجرا را افزایش می دهد.

شرکت آمیتیس نگار با سابقه‌ای درخشان خود و استفاده از طراحان مجرب می تواند طراحی نمای ساختمان شما را مطابق میل شما و با بالاترین کیفیت ارائه دهد.

طراحی نما ارزان

بدون شک تفاوت های زیادی بین یک طرح نمای ساختمان استاندارد و تخصصی با طراحی نمای ساختمان غیراستاندارد و اصطلاحا دانشجویی وجود دارد، یک طرح  ارزان جدا از این که معیارهای زیبایی‌شناسی را ندارد، به دلیل عدم طراحی مهندسی و مدولار باعث افزایش هزینه مصالح و اجرا می‌شود.

شرکت نما دیزاین با سابقه‌ی ۱۰ ساله‌ی خود و بهره‌گیری از طراحان با سابقه‌ی خود می‌تواند طرح نمای ساختمان شما را مطابق با خواسته و در بالاترین کیفیت ارائه دهند.

قیمت طراحی نمای ساختمان

به طورکلی طراحی و معماری داخلی نرخ ثابتی ندارد و آن را دقیقاً نمی توان تخمین زد. ولی اگر می خواهید طراحی نما ساختمان خود را به گروهی بسپارید حتما چند نکته را مدنظر قرار دهید :

  1. از مهارت شرکت معماری مطمئن باشید. با دیدن نمونه پروژه های طراحی و اجرایی می توانید این مورد را مورد ارزیابی قرار دهید.
  2. از مؤسساتی که رایگان مشاوره می دهند کمک بگیرید تا حتما شما را از فرآیند طراحی مطلع سازند و به شما در گزینش سبک و … کمک کنند.
  3. حواستان باشد که شرکت معماری مجوزهای لازم را داشته باشد.
  4. جهت طراحی نما تعهد و قرارداد هایالزامی را تنظیم کنید و آنها را دقیق مطالعه کنید.

جهت طراحی نما ساختمان خود می توانید با شرکت طراحی و دکوراسیون آمیتیس نگار مشاوره و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

آخرین مقالات

طراحی ویلا رودهن
دسته‌بندی نشده
آمیتیس نگار

طراحی ویلا رودهن

طراحی ویلا رودهن همانطور که می دانید عوامل زیادی مانند رشد جمعیت، صدا و آلودگی ناشی از زندگی در شهرهای بزرگ، ساختمان های بلند مردم

ادامه مطلب »
طراحی ویلا فیروزکوه
خدمات
آمیتیس نگار

طراحی ویلا فیروز کوه

طراحی ویلا فیروزکوه اگر در مورد برخی از سازندگان عمومی حرفه ای و قابل اعتماد در زمینه طراحی و ساخت ویلا صحبت کنیم. ساخت و

ادامه مطلب »
طراحی ویلا دماوند
مطالب
آمیتیس نگار

طراحی ویلا دماوند

طراحی ویلا دماوند اصول طراحی ویلا در دماوند شمال چه مواردی می‌شود؟ ویلاهای مدرن چه ویژگی هایی دارند؟ اگر در این طرح با سوالاتی از

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به این صفحه امتیاز دهید